Sikkerhedsregler

De vigtigste af nedenstående sikkerhedsregler og en instruks ved personskade er opslået i klubhuset. Du kan downloade de to plakater her (kræver Adobe Reader):

1.   Svømmevest

  • Når man er i en båd, skal man have svømmevest på. Det gælder for alle.
  • Alle under 18 år skal have svømmevest på, når man færdes på broerne.
  • Alle over 18 år opfordres til at have svømmevest på, når man færdes på broerne.

2.   Når vi rigger til og rigger af

  • Der skal være ottetalsknob på alle skødeender.
  • Det skal kontrolleres, at bundproppen er sat helt i på joller, der har bundprop.
  • Inden man sejler ud, skal tilrigningen godkendes af en instruktør. Dette er ikke obligatorisk for besætninger, der er godkendt til sejlads uden ledsagelse.
  • Er noget i stykker eller mangler, må man ikke sejle ud. Man skal få fat i en instruktør for reparation. Det gælder alle sejlere.
  • Hvis man ikke kan løfte optimistjollen op i stativet uden at det gør ondt i ryggen, skal man bede om hjælp, enten hos en større sejler eller hos en voksen.

3.   Når vi er på vandet

  • Det er instruktørerne, der afgør, om man må sejle ud.
  • Det er besætningen, der afgør, om man vil sejle ud, hvis man må.
  • Ingen sejler ud, før en instruktør har givet tilladelse til hver enkelt besætning.
  • Den sidste, der sejler ind, er en følgebåd.
  • Al sejlads mellem efterårsafrigning og forårsklargøring foregår i tørdragt. Hvis vandtemperaturen er lavere end normalt i begyndelsen eller slutningen af sommersæsonen, kan det kræves, at der sejles i tørdragt.
  • Deltagelse i eksterne kapsejladser kræver normalt tørdragt, da man er på vandet mange timer i træk og en kold våddragt svækker  sejleren. Dette gælder, medmindre vandet er varmt nok til normal sommerbadning.
  • Hvis en sejler har problemer på vandet , skal den nærmeste besætning komme til undsætning og hjælpe, så godt som det er muligt.
  • Regler for sejlads uden ledsagelse gælder ikke for klubtræning. Klubtræning foregår under ledelse af instruktørerne.

4.   Følgebåde

  • Alle følgebåde skal have dødemandsknap installeret.
  • Det kræver speedbådskørekort, duelighedsbevis eller højere sejleruddannelse at føre BSS Ungdom’s følgebåde. Ungdomslederen kan dispensere for nye instruktører i følgebåde, der lovligt må sejles uden speedbådskørekort. Uddannelse skal være planlagt for at dispensation kan gives.
  • Opfylder man uddannelseskravet, skal man være mindst 16 år for at føre følgebåd.
  • Ansvaret for følgebådene er fordelt således: Bådsmanden har ansvaret for, at følgebådene generelt er i god stand. Føreren har – før der sejles ud – ansvar for at kontrollere, at båden er sejldygtig, at der er rigelig brændstof til at gennemføre den planlagte sejlads og at alt nødvendigt udstyr er medbragt.
  • Følgende udstyr er standard for alle følgebåde:
    • Brændstoftank
    • Pagaj
    • Anker
    • Fortøjning
    • Ekstra fangline til bugsering
    • Førstehjælpskasse til skader på vandet
    • Mobiltelefon (mindst én)
    • VHF-radio, der er tændt og indstillet på kanal 77

5.   Ansvar og forsikring

  • Alle klubbens joller er dækket af en ansvarsforsikring, hvis en sejler skulle komme til at skade andres materiel.
  • Klubben kan kræve erstatning for skader på klubbens joller, der er forårsaget ved groft uagtsom opførsel af besætningen. Det betyder, at én eller flere regler skal være brudt og/eller at instruktioner skal være tilsidesat.
  • Det anbefales generelt, at sejleren er omfattet af en privat ulykkesforsikring.

6.   Instruks ved personskade

  • Instruks ved personskade er opslået i undervisningslokalet og værkstedet i klubhuset.

Følg med

Vores partnere

Bliv partner

Vores partnere

Bliv partner
Dansk Sejlunion
OK energiselskab
Brøndby Kommune
HempelFondens SØSAT pulje
Friluftsrådet
Trygfonden
Spar Nord Fonden
DIF
DGI
Skriv til os

66666100